De Club
Jacht
Huisvesting & verzorging

Huisvesting & verzorging:

De huisvesting is een onderwerp dat niet te verwaarlozen is bij het houden van roofvogels. Vogels die alle dagen gevlogen worden kan men het best houden in een hut. De hut is aan 1 kant open, dit mag niet de westkant zijn want anders komt de slagregen in het hok. Het best afsluitbaar met een net of dergelijke. Dit is bedoelt om nachtelijke belagers op afstand te houden. Menig vogel is immers al verrastdoor een aanval van marter, vos enz.

Bij vorstgevoelige vogels, zoals bijvoorbeeld de Harris Hawk, is het soms wel eens nodig dat de hut volledig afgesloten kan worden of de vogel naar een tuinhuis of garage wordt verplaatst.

click to enlarge

Als vogels in een volière gehouden worden moet men zich houden aan de afmetingen die voorzien zijn voor de soort vogel.

click to enlarge

Om bubblefoot te vermijden voorzie je best ook de zitplaatsen met astroturf zodat er lucht aan de onderkant van de poten komt.

click to enlarge

Ook moet men de vogel voorzien van een drink- en baadplaats met alle dagen vers water. En daar maken ze ook gebruik van.